Belastingen | Definitieve aangifte | Aandachtspunten
Op deze pagina staan aandachtspunten beschreven die betrekking hebben op de definitieve aangifte.
Diverse relaties hebben reeds betaald voor de aangifte bij het afsluiten van hun nieuwe hypotheek. Er zal dan geen (aanvullende) factuur worden verzonden.
Wij bieden relaties de 2 jaren rondom het afsluiten van een nieuwe hypotheek een kortingstarief aan. We verrichten graag de aangifte voor je in een opvolgend of eerder belastingjaar, maar dan is ons reguliere tarief van toepassing.
Het tijdig kunnen verrichten van alle aangiftes voor onze relaties is voor ons een zeer omvangrijk project inmiddels. Het is daarom zeer belangrijk dat de instructies worden gevolgd. Lees deze graag goed. Complete dossiers worden op volgorde van binnenkomst behandeld.
Wij keuren een aangeleverd dossier / dossierstukken af, indien deze niet op de voorgeschreven wijze zijn aangeleverd.
Een alternatief is dat stukken bij ons worden afgegeven op kantoor. Hier rekenen we een aanvullend bedrag voor, zie onze tarievenlijst.
We verwachten van iedere persoon voor wie we de aangifte doen altijd een scan van de brief met de VIA-code van de Belastingdienst, waarmee we de vooringevulde gegevens kunnen ophalen. Wanneer deze brief niet aan ons wordt gemaild, dan kunnen we de aangifte niet afronden. Let op: deze code is NIET hetzelfde als de brief waarin wordt bevestigd dat wij gemachtigd zijn voor het mogen inzien van de aanslag.
Lees heel goed het stappenplan, daar worden alle vragen over het proces beantwoord.
Je krijgt van ons geen bevestiging dat je aangiftestukken zijn ontvangen. Het kan enige tijd duren voordat je een terugkoppeling krijgt over de juist- en volledigheid van je dossier. Wanneer er een enkel document ontbreekt, dan betekent dit niet dat je te laat bent. Het is voor ons niet te doen om alle dossiers voor onze deadline van te hebben gecontroleerd op juist- en volledigheid. We laten je zo snel mogelijk weten of je compleet bent.
We verzoeken geduldig te zijn en ons de tijd te geven om ons werk te doen. Wanneer je nog niets hebt vernomen over je aangifte, dan is deze nog niet behandeld. We vergeten niemand!
Wij zetten je aangifte klaar in je Nextens Klantportaal. Hier krijg je gegevens over toegezonden. Je dient zelf de aangifte door te lopen en te accorderen. Na je akkoord wordt de aangifte verzonden aan de Belastingdienst. Doe dit tijdig!
Om onze toegevoegde waarde te laten blijken zullen we wanneer we interessante kansen zien voor je o.b.v. de verkregen gegevens je hierover informeren. Dit zal in de maanden na het aangifteseizoen zijn.
Wanneer er (verwachte) mutaties zijn in het jaar van aangifte of mocht er behoefte zijn aan financieel advies, laat ons dan graag weten waarover, dan nemen we contact op om te bespreken hoe we je van dienst kunnen zijn.
Zorg ervoor dat aangeleverde bestanden NIET zijn beveiligd met een password. Wij keuren deze documenten af, wij gaan geen passwords opslaan.
Wij hebben vanaf maart tot en met juli doorlopend tijd in onze agenda’s vrij gepland om ingekomen stukken te verwerken en aangiftes te verzorgen.
Uiterlijk 12 weken na het accorderen van de aangifte kun je bericht verwachten van de Belastingdienst.
Wist je dat...?
Wij geen aangiftes doen voor zelfstandig ondernemers? Wel kunnen we indien gewenst doorverwijzen naar een goede accountant / belastingadvieskantoor.
Wij geen jaaropgave ontvangen van de hypotheek (met saldo per 01-01 en / of 31-12), ook al is deze door ons bemiddeld
Wij de WOZ-waarde nodig hebben die betrekking heeft op het voorgaande kalenderjaar.
Wij bij een opbouwende lijfrente het Uniform Pensioenoverzicht nodig van het jaar voorafgaande aan het jaar van de aangifte, met daarop de factor A
Wij voor hypotheekdossiers die wij hebben bemiddeld geen notarisstukken nodig hebben. Deze hoeven niet opnieuw aangeleverd te worden.
Wanneer je na 01-05 van het jaar van aangifte doet, kan er mogelijk sprake zijn van te betalen belastingrente