Hilgersom - Duidelijkehypotheek.nl

View Original

Schadeverzekeringen particulier | Directe Schadeafhandeling (DSA)

In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten. Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.

Hoe werkt Directe Schadeafhandeling?

Als er een ongeval tussen twee personenauto’s heeft plaatsgevonden, meldt iedere partij de schade bij zijn eigen verzekeraar. De verzekeraar onderzoekt dan of er dekking is. Als een verzekerde alleen WA-verzekerd is, neemt de verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. De schade wordt dus altijd met de eigen verzekerde afgehandeld. Dat betekent dat eventuele discussies over de aansprakelijkheid ook plaatsvinden met de eigen verzekeraar. Nadat de schade is vastgesteld en uitgekeerd aan de klant, vindt er pas verhaal plaats bij de aansprakelijke verzekeraar.

Directe schadeafhandeling is van toepassing in de volgende situaties:

  1. Bij een botsing tussen een personenauto (verzekerd op een particuliere polis) en een ander motorrijtuig;

  2. Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;

  3. Indien zowel de particuliere personenauto als het andere motorrijtuig voorzien zijn van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is nog niet van toepassing in de volgende situaties:

  1. Letsel- en overlijdensschade van de eigen bestuurder en/of inzittenden;

  2. Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;

  3. Waarborgfonds-schades;

  4. Indien de aansprakelijkheid niet komt vast te staan, dan wel dat klant en zijn verzekeraar het niet eens worden;

  5. Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, toegestane WAM-uitsluiting etc.).

Wat merk je als onze klant van deze nieuwe werkwijze?

  • Schade wordt door eigen verzekeraar sneller afgehandeld;

  • Je hoeft als je een WA dekking op je autoverzekering en schade hebt geleden niet meer zelf naar de aansprakelijke partij, je meldt in dit geval de schade aan ons, waarna wij deze indienen bij je verzekeraar;

  • De schade wordt eenvoudiger afgehandeld;

  • Je behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken, dan stopt wel de dienst Directe Schadeafhandeling;

  • Het indienen van een claim kost jezelf én de verzekeraar minder tijd, doordat de je niet meer hoeft uit te zoeken wie de aansprakelijke verzekeraar is, dat doet de verzekeraar voor je;

  • Je hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;

  • Door je voertuig via het herstelnetwerk van de verzekeraar te laten repareren, ben je verzekerd van kwaliteit!