Belastingen | Definitieve aangifte | Stappenplan
Hieronder geven we aan op welke wijze het proces van de de definitieve aangifte verloopt. Je kunt lezen wat wij doen in het kader van je belastingaangifte. Ook kun je lezen wat wij van jou verwachten.
Voorbereidingen voor ons
Vooraankondiging met betrekking tot de aangifte Inkomstenbelasting mailen
Verzenden e-mail in verband met de aangifte Inkomstenbelasting
Verwijzen naar de checklist op deze website (in bovenstaande e-mail)
Verwerken afmeldingen in ons relatiebestand en aangiftesoftware
Invoeren (nieuwe) klantgegevens in onze aangiftesoftware (Nextens)
Aanvragen VIA-machtiging
Aanvragen SBA-machtiging
Aanmelden voor de uitstelregeling
Aanmaken contract aangifte Inkomstenbelasting
Uitnodiging versturen voor je Digimap of Mijn Kluis (1 van onze klantportalen die je kunt hebben). Via deze pagina kun je hierop inloggen
Acties door onze relaties, stap voor stap
Ons per e-mail op info@duidelijkehypotheek.nl melden als we GEEN aangifte hoeven te verzorgen
Onze e-mails met informatie goed lezen
De beschikbare Informatie op de website goed lezen
Downloaden en lezen checklist
Activeren van je klantportaal (Digimap of Kluis)
Alle benodigde documenten (digitaal) verzamelen (*), inclusief VIA-code (per persoon)
Compleet dossier met aangifte stukken in één keer uploaden
Ons een e-mail sturen waarbij je aangeeft dat het dossier compleet is
(*) Wanneer het niet mogelijk is om de documenten te digitaliseren, dan kunnen deze op kantoor worden afgegeven.
LET OP: Wij gaan pas aan de slag met de controlewerkzaamheden nadat we een e-mail van je hebben ontvangen met de bevestiging dat het aangiftedossier compleet is.
Wij: Aangifte verrichten
Nadat we je e-mail hebben ontvangen, gaan wij aan de slag met het inplannen en vervolgens verrichten van de aangiftewerkzaamheden. De volgende mogelijkheden zijn er:
We missen documenten. Dit laten we je weten
We hebben vragen. Dit laten we je weten
We kunnen de aangifte compleet afronden. Lees hieronder verder.
Jij: Aanmelden Klantportaal van Nextens en inloggen
Wij mailen je wanneer de aangifte is afgerond
Nadat de aangifte is afgerond, dan zetten we de aangifte klaar in het Klantportaal van Nextens.
Heb je nog geen eigen Klantportaal, dan melden we je hiervoor aan. Hier krijg je dan een separate e-mail van.
Let op: Dit is dus NIET je andere online omgeving (Digimap of Kluis). Dit is een aparte omgeving voor de Belastingaangiftes.
Je kunt hier inloggen. Als je een partner hebt moet je partner apart inloggen met een eigen inlognaam en wachtwoord
De aangifte kun je dan inzien en hierna goedkeuren
Na goedkeuring (evt. van beide partners) wordt de aangifte automatisch verzonden naar de Belastingdienst
Ook kun je je aangifte downloaden vanuit het Nextens klantportaal.
Factuur
Nadat wij de aangifte hebben afgerond bieden wij de (eventuele) factuur aan in je online omgeving (Digimap of Kluis).
Je krijgt hiervan een melding per e-mail
De factuur heeft een betaaltermijn van 7 dagen
Controles door ons (proces)
Bewaken dat we alle aangiftestukken compleet ontvangen
Bewaken dat uitstel is verleend
Bewaken dat verzonden aangifte tijdig en goed binnenkomt bij de Belastingdienst
Bewaken dat de opgelegde aanslag overeenkomt met de aangifte
Vragen stellen aan ons
Als er vragen zijn n.a.v. de aangifte, dan kun je deze uiteraard aan ons stellen
Vragen over het proces worden beantwoord door onze collega Jordi
Inhoudelijke vragen worden beantwoord door de collega die je aangifte gaat verrichten
Antwoorden op veel gestelde vragen kun je hier lezen