Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken

De Letselschade Raad heeft de Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken ontwikkeld om de afhandeling van een beroepsziekteclaim zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Deze leidraad stimuleert en stroomlijnt de samenwerking tussen partijen die professioneel bij beroepsziektezaken zijn betrokken. Eén van de tools in deze leidraad is een stappenplan voor de afhandeling van schadeclaims bij beroepsziekte.

 

Hindernissen

De weg naar erkenning van aansprakelijkheid bij beroepsziektezaken is bezaaid met hindernissen. Het is lastig om de feitelijke arbeidsomstandigheden te bepalen bij een beroepsziekteclaim. Vervolgens is het een uitdaging om te bepalen of de werknemer daarbij is blootgesteld aan gezondheidsrisico’s. Als laatste komt de vraag of de gezondheidsschade van de werknemer met voldoende zekerheid kan worden gerelateerd aan de werkzaamheden. Dit causaal verband tussen ziekte en werkzaamheden is vaak moeilijk te bewijzen en maakt schadevergoeding van beroepsziekte -tot frustratie van het slachtoffer- erg lastig. Als de werkgever vervolgens aantoont dat hij heeft voldaan aan zijn zorgplicht, kan hij na een langdurig traject alsnog onder aansprakelijkheid uitkomen. Dit maakt een beroepsziekteclaim complex, kostbaar en tijdrovend. De wens om deze claimafhandeling in de praktijk te verbeteren is dan ook groot.

Gedragscode Behandeling Letselschade

Als aansprakelijkheid vaststaat levert de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) een belangrijke bijdrage aan een soepeler verloop van claimafhandeling bij letselschade. De GBL beschrijft welke morele waarden en verantwoordelijkheden centraal staan in de behandeling van letselschadeclaims en tot welke normen zij aanleiding geven. Die normen zijn geformuleerd als concrete gedragsregels. De GBL geldt voor alle letselschaden, dus ook voor beroepsziektezaken. De gedragscode biedt echter onvoldoende houvast bij zaken waar de aansprakelijkheid (nog) niet vaststaat, zoals vaak het geval bij beroepsziekteclaims. De Leidraad Afwikkeling Beroepsziektezaken is opgesteld om in de praktijk claimafhandeling in de geest van de GBL te verbeteren. Er wordt richting gegeven aan het eerste contact, de vaststelling van de aansprakelijkheid en de afspraken over de te volgen stappen bij de claimafhandeling.

Risicoaansprakelijkheid

Werkgevers hebben zorgplicht om te voorkomen dat werknemers in de uitoefening van hun werk schade lijden (artikel 7:658 BW), anders kunnen werkgevers risicoaansprakelijk worden gesteld. Dit betekent bij beroepsziektezaken dat de werkgever aansprakelijk is als een werknemer gezondheidsschade aantoont die in de uitoefening van zijn werkzaamheden is ontstaan. Het maakt hierbij niet uit of de werkgever schuld heeft aan de schade. Een vijandige toonzetting of verwijten van de werknemer zijn niet nodig en komen een oplossingsgerichte samenwerking niet ten goede. De aansprakelijkstelling kan beter een uitdrukkelijke uitnodiging bevatten om de aansprakelijkheidskwestie in goede samenwerking en vol vertrouwen af te handelen volgens het stappenplan dat De Letselschade Raad heeft opgesteld.

Vorige
Vorige

Hypotheek | Het eigenwoningforfait

Volgende
Volgende

Kapitaalverzekering | Fiscaal geruisloos voortzetten (FGV)